Yin yoga -Childspose

Yin yoga

Yin yoga: you love it or you hate it. Een passieve vorm van yoga, waarin je houdingen langere tijd vasthoudt, soms wel 5 minuten of meer. Met enige oefening ontstaat er diepe ontspanning van lichaam en geest. Het spreekt redelijk voor zich: I love it!

Dit zijn een paar redenen waarom:

Yin yoga geeft bewegingsruimte

Door yin yoga wordt je bindweefsel, ofwel fascie, soepel en sterk. Fascie is een gel-achting spinnenweb dat ons hele lichaam bij elkaar houdt. Als je lang niet beweegt, gespannen bent of nooit rekt na krachttraining, wordt het fascie hard en droog. En dat zorgt weer voor stijfheid, pijn en verminderde bewegingsvrijheid. 

Uit onderzoek blijkt dat het bindweefsel bijna 3,5 minuten nodig heeft om zacht en soepel te worden. Daarom blijven we bij yin yoga ook 3 tot 5 minuten in een houding. 

Als je regelmatig yin yoga doet, kunnen klachten zoals ontstekingen, atypische chronische pijn in bijvoorbeeld rug, heupen en schouders en spanningshoofdpijn verzachten of soms zelf helemaal verdwijnen.

Yin yoga is om deze reden dus een mooie combinatie met yogavormen die zich meer richten op de spieren of met krachttraining! 

Yin yoga maakt je evenwichtig

Tijdens een yin yogales word je uitgenodigd om in elke houding volledig aanwezig te zijn in het hier en nu. Dat doe je door heel bewust je aandacht te richten op lichamelijke sensaties, je ademhaling te volgen en door je gedachtes en emoties te observeren.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀

Door te observeren, in plaats van je te identificeren met sensaties, gedachtes of emoties, beoefen je gelijkmoedigheid. En daarmee breng je je geest tot rust. Yin yoga is dus een mooie oefening in mindfulness.

Yin yoga - zijbuiging - Bananasana

Yin yoga geeft energie

Yin yoga heeft een kalmerend effect op je zenuwstelsel. Je lichaam kan letterlijk rusten en verteren. Alle prikkels verwerken waar je tijdens je dag mee te maken hebt.

Door je lichaam en geest regelmatig rust te geven, krijg je meer energie!

Yin yoga verbetert de vochtbalans

Het bindweefsel dat je in yin yoga stimuleert, bestaat voor wel 70% uit water. Door deze stimulatie wordt oud vocht als het ware uit het weefsel gewrongen. De cellen in het weefsel vullen vervolgens binnen ongeveer 3 dagen weer nieuw vocht aan. Uit onderzoek blijkt dat het bindweefsel daarna zelfs meer vocht bevat dan daarvoor. Als je dus regelmatig yin yoga doet, verbeter je de vochtbalans in je lichaam. 

Yin yoga houdt je emotioneel in balans

Je kent de uitdrukking ‘Iets op je lever hebben’ vast wel. In yin yoga nemen we die uitdrukking wel heel letterlijk. Volgens de traditionele Chinese geneeskunde stroomt onze levensenergie via een netwerk van energiebanen door ons lichaam, ook wel meridianen genoemd.

De meridianen zijn gekoppeld aan de organen, die samen yin/yang-koppeltjes vormen. De houdingen die we doen tijdens yin yoga stimuleren de meridianen en dat houdt ons fysiek en emotioneel in balans.

Als de energie van je lever en galblaas bijvoorbeeld uit balans is, kan dat zorgen voor gevoelens van irritatie, boosheid en stress. In balans staat deze meridiaan voor vriendelijkheid, compassie en vrijgevigheid. 

Andere meridianen die we stimuleren tijdens yin yoga zijn o.a de nieren en urineblaas (angst, paranoia, onzekerheid vs. wijsheid, zachtheid, zelfverzekerheid) en de maag en milt (onrust, zorgen, wantrouwen vs. eerlijkheid, openheid, zorgzaamheid)

Training Adem in Balans

Alle kennis, informatie, begeleiding, tools en oefeningen die je nodig hebt om gezond te leren ademen in 1 training!

Als je deze 10-weekse training hebt afgerond hebt adem je niet alleen véél gezonder, je hebt ook meer energie én meer rust in je lijf en je hoofd.