Yoga door Yogi Marly

Privé yoga

Heb je behoefte aan wat meer persoonlijke begeleiding om beter te leren ontspannen? Misschien is een privésessie dan iets voor je.

Een sessie bestaat uit een combinatie van zachte yogahoudingen, ademoefeningen en meditatie. Samen kijken we naar je wensen en behoeften. Dat betekent dat er soms iets meer nadruk ligt op de adem, en soms juist op de houdingen of meditatie. Alle oefeningen zijn eenvoudig en kun je daarna gewoon zelf thuis doen.

Ontspanning start met je lijf

Ons lichaam geeft ons veel belangrijke signalen over ons welzijn. Als we druk zijn in ons hoofd verliezen we vaak het contact met ons lichaam, waardoor we die belangrijke signalen missen en over onze grenzen gaan. We merken het vaak pas als het al te laat is en als er lichamelijke of mentale klachten ontstaan. Als je dus meer ontspanning en evenwicht in je leven wil, dan is het dus belangrijk dat je weer terugkomt in je lichaam en naar de signalen leert luisteren.

Yoga om te ontspannen

Onbewust slaan we spanning op in ons lichaam. In stressvolle situaties wordt het ‘vecht of vlucht’-systeem geactiveerd, waardoor spieren aanspannen en de hartslag stijgt. Door te bewegen worden we ons hier bewust van en met de rekkingen in yoga kan ons lijf de spanning loslaten.

En vooral yin yoga geeft nog een ander mooi voordeel. Bij stress verzuurt ons lijf en daardoor verhardt het bindweefsel en dat kan veel stijfheid en pijnklachten tot gevolg hebben. In bindweefsel zitten namelijk veel zenuwuiteinden en pijnsensoren. Hierdoor wordt het steeds moeilijker om te ontspannen. Met yin yoga maak je het bindweefsel soepel en doorbreek je deze cirkel.

Adem om te ontspannen

Bij langdurige stress spannen we ook de spieren aan die we nodig hebben om volledig te kunnen ademen, zoals de spieren in onze buik en het bekken. Hierdoor krijgt ons lichaam niet genoeg ruimte om de ademhalingen helemaal af te maken en gaan we andere spieren gebruiken om toch te kunnen ademen. Ook hierdoor ontstaat er een vicieuze cirkel en ontstaat er alleen maar meer spanning. Met eenvoudige oefeningen kun je dit proces omdraaien. Daarnaast kalmeer je met de juiste ademoefeningen het zenuwstelsel en help je je lichaam ontzuren.  

Meditatie om te ontspannen

Meditatie is een heel breed begrip en in mijn sessies benader ik het op twee manieren.

1. Aandacht. Heel bewust opmerken wat er zich allemaal afspeelt in jouw innerlijke landschap van lichamelijke sensaties, emoties en gedachten. Op het moment dat je dit kunt observeren zonder erover te oordelen of het te analyseren, oefen je je veerkrachtigheid en wordt het steeds makkelijker om je eigen innerlijke rust te vinden.

2. Diepe ontspanning. Met geleide meditaties, zoals yoga nidra, bereik je diepe ontspanning. Tijdens yoga nidra balanceer je systematisch tussen wakker zijn en slapen. Je lichaam slaapt, maar je geest blijft wakker. In een nidra sessie schoon je je onderbewustzijn op van diepgewortelde stress. Na Yoga Nidra voel je je vaak ontspannen, verfrist en uitgerust.

Plaats

Een privésessie vindt plaats in het centrum van Hilversum, online of in overleg op een andere locatie.

Kosten

Een privesessie duurt 1,5 uur en kost €95, incl. btw

Training Adem in Balans

Alle kennis, informatie, begeleiding, tools en oefeningen die je nodig hebt om gezond te leren ademen in 1 training!

Als je deze 10-weekse training hebt afgerond hebt adem je niet alleen véél gezonder, je hebt ook meer energie én meer rust in je lijf en je hoofd.