MyoYin Yoga - Yogi Marly - yoga

MyoYin yoga

Yin Yoga zorgt op zichzelf al voor soepel bindweefsel, een ontspannen lijf en meer bewegingsvrijheid. Maar het kan nóg meer juicy! Door een combinatie te maken van Myofascial Release met Yin Yoga namelijk. En dat noemen we dan Myo Yin!

Fascie

De spieren (myo) in ons lichaam zijn met elkaar verbonden door bindweefsel. Dit bindweefsel (fascie) is een gel-achtig spinnenweb, dat werkelijk door je hele lichaam zit en ondersteuning, bescherming en structuur geeft.

Je kunt bindweefsel wel vergelijken met een spons. Een spons is heel flexibel als-ie nat is. Maar als je hem een tijdje niet gebruikt, lijkt het wel een baksteen. 

Zo werkt het bindweefsel eigenlijk ook. Als je bindweefsel een tijdje niet gebruikt, door gebrek aan beweging, droogt het uit en wordt het hard en stijf.

Omdat in bindweefsel veel zenuwuiteinden zitten, ontstaan daar vaak pijnklachten. Denk maar aan die stijve nek na een dag achter de laptop. Pijn in je lichaam komt bijna altijd uit je bindweefsel. Heel belangrijk om dat soepel te houden dus.

Myofascial release

Myofascial Release bestaat uit verschillende technieken die helpen spanning uit het fascie te halen. In MyoYin wordt dat gedaan met massageballen die je gebruikt in de klassieke yinhoudingen. Deze massageballen, of gewoon tennisballen, net zo goed, kun je op verschillende manieren toepassen. Je kunt ze bijvoorbeeld rollen, zoals een foamroller, er met je gewicht op liggen of zitten voor druk, draaien….. Wat je ook kiest, het is een extra stimulatie van het fascie.

MyoYin-les

Met MyoYin werk je dus dieper op het fascie dan in de traditionele yin yoga. De les is vaak iets actiever, omdat je meer beweegt door het rollen of verplaatsen van de ballen. Soms gebruiken we de ballen los van de houdingen, soms in combinatie en soms even helemaal niet.

Soms kunnen de baltechnieken ook voorbereidend zijn op de houding. Als je de bal namelijk gebruikt om een spier los te maken, kom je daarna vaak wat makkelijker in de houding.

Training Adem in Balans

Alle kennis, informatie, begeleiding, tools en oefeningen die je nodig hebt om gezond te leren ademen in 1 training!

Als je deze 10-weekse training hebt afgerond hebt adem je niet alleen véél gezonder, je hebt ook meer energie én meer rust in je lijf en je hoofd.