Yoga door Yogi Marly

Yoga

Ons lichaam geeft ons veel belangrijke signalen over ons welzijn. Als we druk zijn in ons hoofd zijn we vaak zo afgescheiden van ons lichaam, dat we die signalen missen en over onze grenzen gaan.

Je kent die momenten misschien wel dat je er pas laat in de middag achterkomt dat je vergeten bent te lunchen, of de hele dag nog niet naar de wc bent geweest. Een lege maag of een volle blaas zijn bijna onmisbare fysieke sensaties, als je tenminste in verbinding bent met je lichaam. Dus moet je nagaan wat je allemaal voor belangrijke subtiele signalen mist als je uit verbinding bent!

We merken het dus vaak pas als het al te laat is en er lichamelijke of mentale klachten ontstaan. De sleutel tot meer ontspanning in evenwicht in je leven is dus meer te gaan leven vanuit je lichaam.

En dit is een hele lange introductie tot waar dit verhaal eigenlijk over gaat: yoga!

Het doel van yoga

Het doel van yoga is om je bewust te worden van je lichaam, gedachtes en emoties, om ze uiteindelijk te kunnen reguleren. Dat doe je door houdingen te combineren met ademhaling en meditatie. De yogafilosofie is overigens een stuk dieper en gelaagder dan dit, maar ik hou het even hierbij 

De ‘yinside of life’

Na een lange haat/liefde-verhouding met yoga, belandde ik zo’n 7 jaar geleden per ongeluk in een yinles. Als ik van te voren de beschrijving had gelezen was ik waarschijnlijk nooit gegaan. Minutenlang in een houding, vreselijk! 

Maar ik wist dat dus niet, ging er helemaal open in en was op slag verliefd. En na jaren zoeken naar innerlijke rust, vond ik die daar op de mat.

En stapje voor stapje ging ik dat ook toepassen van de mat af. Rust en ruimte creëren voor mezelf, en mijn eigen manier vinden om de asana van het leven voor mij te laten werken in plaats van andersom.

Yoga & gezond ademen

Yoga en gezond ademen zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden. En niet alleen maar omdat pranayama een belangrijk onderdeel is van de yogafilosofie, maar ook omdat je niet gezond kan ademen zonder in contact te zijn met je lijf. Een gezonde en ontspannen ademhaling begint met bewustwording.

Daarom is dit ook de eerste stap in mijn training Adem in Balans. Een ontspannen lichaam, zorgt vervolgens voor een ontspannen adem, en gezonde ademgewoontes zorgen voor een gezond lichaam. Zo simpel is het!

Dat dit niet voor iedereen even eenvoudig is, blijkt wel uit de enorme vraag naar yoga én ademcoaching!

Soorten yoga door Yogi Marly

In mijn training Adem in Balans gebruik ik yogahoudingen en meditatie om je verbinding te laten maken met je lichaam, je te leren om spanning lost te laten en je geest tot rust te brengen en om je ademspieren te leren ontspannen. Daarnaast geef ik elke week yogales in Hilversum, waar ik woon. Dit zijn de soorten yoga waarin ik opgeleid ben en lesgeef:

Training Adem in Balans

Alle kennis, informatie, begeleiding, tools en oefeningen die je nodig hebt om gezond te leren ademen in 1 training!

Als je deze 10-weekse training hebt afgerond hebt adem je niet alleen véél gezonder, je hebt ook meer energie én meer rust in je lijf en je hoofd.