Gezond ademen - Yogi Marly - Marleen

Een normale, goede ademhaling is een gewoonte

Wat is nou eigenlijk een juiste ademhaling? De basis van een goede ademhaling is de wetenschap dat je eigenlijk veel minder lucht nodig hebt dan je denkt. Dat geldt voor de momenten waarop je rustig aan doet, zoals wanneer je op de bank zit, maar ook voor als je actief bent, bijvoorbeeld tijdens het sporten.

Natuurlijk heb je meer lucht nodig als je gaat hardlopen, dan wanneer je tv-kijkt. Je lichaam past zich aan de situatie aan. Maar wanneer je structureel ongezond ademt, raakt het systeem uit balans en weet je lichaam niet meer hoeveel lucht het nou eigenlijk nodig heeft. 

Goed ademen als nieuwe, gezonde gewoonte

Verkeerd ademhalen, daarmee bedoel ik dus ademen op een manier die ongezond is voor je lichaam, is gelukkig slechts een gewoonte die je jezelf hebt aangeleerd. Dit gebeurt namelijk wanneer de centrale chemoreceptoren in je brein, die bepalen hoeveel lucht je inademt, overgevoelig worden voor de hoeveelheid koolstofdioxide in je bloed. Je lichaam wil ervan af, waardoor het steeds sneller gaat ademen.

Met de juiste oefeningen kun je gelukkig nieuwe gewoontes aanleren die ervoor zorgen dat je lichaam uit zichzelf weer een gezonde hoeveelheid lucht in- en uitademt. Je lichaam moet dus eigenlijk weer opnieuw leren ademhalen.

Kenmerken van een juiste ademhaling

Een gezonde ademhaling bereik je door te oefenen met een aantal kenmerken van gezond ademen.

1. Door je neus

Als je door je neus ademt wordt de lucht verwarmd, bevochtigd en gemixt met stikstofoxide, dat de luchtwegen opent en je lichaam beschermt tegen virussen en bacteriën. 

Wanneer je door de mond ademt mis je die filter en adem je al snel te veel lucht in. Hierdoor verlaat er te veel koolstof je lichaam, waardoor zuurstof niet aan je cellen afgegeven kan worden door je bloed. Je lichaam wordt zo dus gevoeliger voor koolzuur. Het is gewend geraakt aan een constante kleinere hoeveelheid koolzuur in het bloed. 

De receptoren in je brein geven nu eerder het signaal om te ademen, omdat een op zich correcte hoeveelheid koolzuur al wordt waargenomen als een te hoog niveau. Zo houdt je lichaam overademen in stand. Door via je neus in en uit te ademen stop je het verlies van koolzuur en verbeter je de zuurstofvoorziening naar je cellen. 

2. Vanuit je middenrif

Omdat onderin de longen de cellen zitten die de meeste zuurstof naar het bloed transporteren, is het belangrijk om de adem helemaal af te maken. Diep ademen betekent echter niet groot. Een grote ademteug nemen via de mond, zorgt er bijvoorbeeld voor dat we juist meer, sneller, oppervlakkiger en onregelmatiger ademen. Hierdoor gebruiken we onze primaire ademspier, het middenrif, minder en de secundaire spieren zoals borst, schouders en nek juist meer. Door de spanning die er op deze spieren komen te staan kost elke ademhaling meer energie dan nodig. Om ons lichaam meer energie te geven gaan we juist weer meer ademen, waardoor de verhouding tussen zuurstof en koolstofdioxide uit balans raakt en we een tekort aan zuurstof krijgen.

Gezond ademen

3. Langzaam en ontspannen

Wat we ook willen bereiken, we presteren beter als we relaxed zijn. Hoe we ademen reflecteert onze gedachten, emoties en lichamelijke sensaties. Het resultaat van gespannen en snel ademen is een zuurstoftekort, wat ons sympathisch zenuwstelsel activeert, waardoor we alleen maar meer stress ervaren. Door je adem te vertragen en ontspannen moedig je je hele lichaam aan om zich aan te passen en meer relaxed te zijn, en daardoor efficiënter te werken. 

4. Ritmisch

Alle processen in ons lichaam hebben invloed op elkaar. Onze organen werken samen als radars in een ouderwetse klok – als een radar slecht loopt, lopen alle radars moeizamer of gaan compenseren. Ademen heeft direct of indirect invloed op alle processen en organen in ons lichaam – hart, brein, vertering, immuunsysteem, energieproductie… Je adem ritmischer en meer ontspannen maken verbetert alle verschillende processen die in ons lichaam samenwerken. 

5. Stil en weinig

Zuchten, hoesten, snurken, sniffen, praten etc. zijn allemaal onderdeel van ademhaling. Je ziet snel over het hoofd dat je ademt terwijl je deze geluiden maakt. Ademen terwijl je dit soort geluiden maakt is een grote last voor je lichaam, omdat de adem hierdoor onregelmatig en groot wordt. Veel mensen nemen bijvoorbeeld een grote teug adem voor ze zuchten of beginnen met praten. Hoesten maakt de adem groot en onregelmatig. Snurken wijst op nauwe luchtwegen en om te compenseren gaan we sneller en krachtiger ademen. We ademen hierdoor soms wel tot 6 keer zoveel, wat weer tot zuurstoftekort leidt. Een optimale ademhaling is dus stil en weinig. Als je in rust door je neus ademt, zou je je adem niet moeten zien of horen.

Training Adem in Balans

Alle kennis, informatie, begeleiding, tools en oefeningen die je nodig hebt om gezond te leren ademen in 1 training!

Als je deze 10-weekse training hebt afgerond hebt adem je niet alleen véél gezonder, je hebt ook meer energie én meer rust in je lijf en je hoofd.