Conscious Breathing

Conscious Breathing is ontwikkeld door de Zweedse Anders Olsson en is meer een manier van leven, dan een specifieke ademmethode. Conscious Breathing is geen yoga, geen meditatie, geen mindfulness en toch is het dit allemaal en alles daartussenin. Dat klinkt misschien een beetje vaag, maar het geeft de holistische aanpak van Conscious Breathing mooi weer en dit is ook precies waarom mijn start als ademinstructeur hier ooit begonnen is!

Conscious Breathing gaat over hoe onze dagelijkse ademhalingsgewoontes ons hele leven beïnvloeden en andersom. En over hoe ze daarmee de basis te leggen voor een betere gezondheid, meer energie, harmonie en creativiteit, en stress, pijn, angst, zorgen en gezondheidsproblemen verminderen.

Conscious breathing is a lifestyle

Wat bereik je met Conscious Breathing?

1. Meer energie

Als je gezonder gaat ademen, geeft je je lichaam meer zuurstof en daarmee ook meer energie. Het is namelijk veel efficiënter om met behulp van zuurstof energie te produceren dan zonder. Zonder zuurstof wordt slechts ongeveer 6% van de beschikbare energie onttrokken, terwijl energieproductie met zuurstof tot 100% energie uit dezelfde hoeveelheid voedingsstoffen kan halen.

Met andere woorden: er wordt tot 16 keer meer energie geproduceerd met zuurstof dan zonder.

2. Vermindering van astma en chronische hyperventilatie

Astma is een ziekte die de luchtwegen vernauwt, waardoor ademen steeds moeilijker wordt. Daardoor hyperventileren bijna alle astmapatiënten. Met Conscious Breathing maak je de luchtwegen vrijer, waardoor ademen makkelijker gaat en ongezonde ademgewoontes beter te herstellen zijn. Veel mensen kunnen na de training hun medicatie afbouwen tot veel lagere doseringen of er zelfs helemaal mee stoppen.

3. Kalmere geest

Onze hersenen zijn een grote verbruiker van zuurstof en daardoor ook het orgaan dat het meest lijdt onder ongezonde ademhalingsgewoontes. Een brein met te weinig zuurstof heeft stress, en zal in de vecht/vlucht-modus schieten. Je hersenen zuurstof geven zorgt voor een kalmere geest.

4. Sterker hart

Je hart bevindt zich precies tussen je longen en hoe je daadwerkelijk ademt, heeft een grote invloed op je hart. Als je bijvoorbeeld sneller begint te ademen, gaat je hart sneller kloppen.

Een gespannen, niet-ritmische en gestreste ademhaling zorgt voor een gespannen, niet-ritmisch en gestrest hart. Een ontspannen ademhaling zorgt daarentegen voor een ontspannen hart. Dus als we onze ademhaling verbeteren, maken we ook het leven gemakkelijker voor ons hart.

5. Verbeterde sportprestaties en uithoudingsvermogen

Als je geen gebruikmaakt van je volledige ademcapaciteit, kun je niet optimaal rennen, zwemmen, fietsen of je concentratie, kracht en uithoudingsvermogen behouden. Maar hoeveel van ons oefenen actief met het verbeteren van onze ademhaling voor optimale zuurstofvoorziening tijdens het hardlopen, fietsen, voetballen, fitnessen of tennissen? Hoe gezonder je ademhaling in rust, hoe makkelijker het sporten je af gaat. En hoe meer bewust je je ademhaling traint tijdens beweging, hoe beter je ademhaling wordt in rust en in beweging.

6. Verbeterde slaapkwaliteit

Als we in rust door onze mond ademen, betekent dat automatisch dat we hyperventileren. Dit leidt tot zuurstoftekort en slecht slapen. De mens is het enige dier dat slaapt met open mond en de relatie tussen slechte ademhaling en slechte slaap is heel nauw. Met Conscious Breathing leer je ook tijdens je slaap door je neus te ademen, zodat je ademgewoontes verbeteren en je slaapkwaliteit enorm vooruit gaat.

7. Stabiele emoties

Onze natuurlijke reactie op angst en spanning is om onze ademhaling te veranderen. We happen naar lucht en houden onze adem in als een manier om ons lichaam scherp te houden, of we ademen hoog in onze borst in een poging om ‘weg te rennen’ van de onaangename gevoelens die we ervaren. Leer je om in deze situaties anders te reageren met je ademhaling, dan leer je ook je emoties te reguleren.

8. Minder pijn

Wat is je eerste reactie als je in een koude douche stapt? Je haalt snel adem, toch?

Als je lichaam gespannen is, wordt je ademhaling gespannen en neemt pijn toe. Een gezonde, ontspannen ademhaling is daarom essentieel in het verminderen van pijn. Je zenuwstelsel wordt gekalmeerd en je lichaam krijgt voldoende zuurstof om te kunnen ontspannen.

Training Adem in Balans

Alle kennis, informatie, begeleiding, tools en oefeningen die je nodig hebt om gezond te leren ademen in 1 training!

Als je deze 10-weekse training hebt afgerond hebt adem je niet alleen véél gezonder, je hebt ook meer energie én meer rust in je lijf en je hoofd.