Buteyko Methode

De Buteyko methode is ontwikkeld in 1952 door de Oekraïense Dr. Konstantin Buteyko om functionele ademhalingspatronen te verbeteren. De Buteyko methode kwam begin jaren negentig voor het eerst onze kant op en was al snel populair bij volwassenen en kinderen met astma. In de afgelopen jaren heeft de Buteyko methode bewezen effectief te zijn bij het helpen verbeteren van een aantal ademhalingsproblemen, waaronder:

  • Ademhaling: astma, rhinitis, hooikoorts
  • Neurologisch: angst, stress en paniekaanvallen
  • Ontwikkeling kinderen: tandheelkundige gezondheid, craniofaciale ontwikkeling en ADHD
  • Slaapstoornissen: slapeloosheid, snurken, centrale slaapapneu, obstructieve slaapapneu

Buteyko ademhaling

Ondanks dat onze ademhaling een automatisch en onvrijwillig proces is, hebben stress, bewerkt voedsel, veel zitten en praten, leefstijl en omgevingsfactoren veel invloed op de manier waarop we ademen. De Buteyko ademhaling leert je weer functioneel ademen: licht, regelmatig en moeiteloos in- en uitademen door de neus, primair vanuit het middenrif.

Een ongezonde ademhaling zit over het algemeen in de borst en vaak via de mond. De symptomen die het meest worden gemeld door mensen met een slecht ademhalingspatroon zijn onder meer: 

  • Niet genoeg adem kunnen halen
  • Onevenredige kortademigheid tijdens rust of lichamelijke inspanning
  • Vaak gapen of zuchten
  • Het gevoel niet genoeg lucht te krijgen 
  • Onregelmatig ademhalen 

Buteyko therapie

De Buteyko methode bevat oefeningen om de neus te openen, over te schakelen op neusademhaling en oefeningen om functionele ademhalingspatronen te herstellen. De voortgang wordt bepaald door een speciale ademinhoudtest, de controlepauze. 

De toepassing van Buteyko training is heel direct en je zou binnen een paar dagen opmerkelijke verbeteringen in je ademhaling en gezondheid moeten ervaren. Verwachte voordelen zijn onder meer: 

  • Gemakkelijker ademen 
  • Diepere slaap 
  • Meer energie 
  • Minder astma en verstopte neus 
  • Groter gevoel van kalmte 

De oefeningen zijn allemaal eenvoudig en worden aan alle volwassenen geleerd, ongeacht leeftijd of gezondheid, en aan alle kinderen ouder dan vijf jaar.

Bekijk de Tedx-lezing van mijn Buteyko-docent Patrick McKeown over de krachtige effecten van de Buteyko ademhaling:

Gezondheidseffecten van de Buteyko ademhaling

De manier waarop we ademen heeft grote invloed op onze gezondheid. Ongezonde ademgewoontes zorgen er letterlijk voor dat de luchtwegen zich vernauwen en de bloedcirculatie en zuurstoftoevoer worden verminderd.

Buteyko wetenschappelijk onderzoek heeft wel tot 30 veelvoorkomende symptomen en aandoeningen laten zien die in verband worden gebracht met een ongezonde manier van ademen. De belangrijkste daarvan zijn astma, piepende ademhaling, hoesten, verstopte neus, druk op de borst, snurken, slaapapneu, duizeligheid, prikkelbaar darmsyndroom, paniekaanvallen, angst, stress en uitputting.

Training Adem in Balans

Alle kennis, informatie, begeleiding, tools en oefeningen die je nodig hebt om gezond te leren ademen in 1 training!

Als je deze 10-weekse training hebt afgerond hebt adem je niet alleen véél gezonder, je hebt ook meer energie én meer rust in je lijf en je hoofd.