Yogi Marly Ademtraining Adem in Balans

Training Adem in Balans

Druk op je borst na een lange dag, elke keer weer hijgend bovenaan de trap, het hele jaar door een verstopte neus: je denkt misschien dat het erbij hoort in ons moderne leven, maar dat is niet zo. En de gevolgen voor onze gezondheid zijn groter dan we beseffen. Daarom heb ik de training Adem in Balans ontwikkeld!

Jarenlang had ik last van chronische hyperventilatie, zonder dat ik dat doorhad. Ik wist wel dat mijn ademhaling beter kon, maar ik had geen idee wat er precies mis was en al helemaal niet wat ik eraan kon doen. En ik schaamde me er een beetje voor. Want hoe kon ik nou slecht zijn in iets wat zo van levensbelang is en automatisch hoort te gaan?

We ademen (bijna) allemaal ongezond

Na lang zoeken vond ik een manier en in die zoektocht leerde ik ook hoe ongelooflijk veel invloed mijn ongezonde ademgewoontes op mijn gezondheid hadden.

Ook leerde ik dat bijna iedereen tegenwoordig in meer of mindere mate ongezond ademt. Onder invloed van ons gehaaste bestaan hebben we ons lichaam geleerd te snel en te veel te ademen. We hebben dus bijna allemaal ongemerkt last van chronische hyperventilatie, ook wel ‘overademen’ genoemd.

De volgende Training Adem in Balans start op
20 september

Yogi Marly Ademtraining Adem in Balans

Herken jij deze klachten of gewoontes?

Wat een lange lijst he?! Het zijn allemaal klachten of gewoontes die wijzen op een ongezonde adem! Herken jij jezelf in een of meerdere hiervan? Dan is er werk aan de winkel!

Weer gezond leren ademen

Gelukkig heb ik goed nieuws voor je, want onze adem is goed te trainen. Je hoeft dus niet rond te blijven lopen met je klachten, je kunt er zelf wat aan doen!

Als je je bewust wordt van je ademgewoontes kun je de ademprikkels in je lichaam als het ware resetten tot een gezond niveau. Hierdoor kan zuurstof beter in je lichaam opgenomen worden en breng je je zenuwstelsel terug in balans. En dit heeft echt nog veel meer gezondheidsvoordelen dan je je kunt voorstellen.

Met deze vorm van ademtraining oefen je 10 weken lang elke dag om nieuwe gewoontes aan te leren die jou ondersteunen in je dagelijkse bezigheden. Je vervangt gespannen ‘overademen’ door een gezonder, relaxter en meer harmonieus adempatroon. 

Wat levert ademtraining je op?

Als je toegewijd aan de slag gaat, kan het je heel veel brengen. Bijvoorbeeld:

Marleen neemt rustig de tijd om je mee te nemen in de theorie en in je eigen ademgewoontes. Na de uitleg ga je vervolgens zelf aan de slag, waar Marleen altijd bereikbaar is voor vragen en je coacht. Gedurende het traject werd ik steeds bewuster van mijn ademhaling en kan het met name goed toepassen in situaties waarin ik stress ervaar of erg geconcentreerd iets moet doen.  

– Jessica

Training Adem in Balans

De training Adem in Balans is een zorgvuldig opgebouwd programma waarin je werkt aan adembewustzijn en het herstellen van jouw ademgewoontes. Ik maak hierbij gebruik van kennis, methodes en oefeningen uit de Buteyko methodeConscious Breathing en pranayama.

Daarnaast besteden we veel aandacht aan ontspanning. Een ontspannen lichaam en geest, is namelijk een ontspannen adem, en andersom. Wist je dat je adem de baas is over je zenuwstelsel? En dat je houding en de conditie van ademspieren een grote rol spelen in je manier van ademen? Hier komt mijn ervaring als yogadocent goed van pas. 

In 10 weken naar een gezonder adempatroon

Afhankelijk van jouw persoonlijke doelen, werk je in 10 weken stap voor stap naar een gezonder adempatroon. Je krijgt hiervoor alles aangereikt wat je nodig hebt: kennis en informatie, oefeningen, tools en natuurlijk constante persoonlijke begeleiding door mij!

De training bestaat uit 5 groepsmodules via Zoom en 2 individuele coachingssessies. In de modules krijg je steeds nieuwe informatie en oefeningen. In de coachingssessies kijken we naar jouw persoonlijke situatie en ervaring en kunnen we bijsturen waar nodig.

Ik begeleid je er helemaal doorheen en in de groep kunnen je ervaringen delen met de andere deelnemers. Je staat er dus nooit alleen voor!

Goede uitleg waar je goed praktisch mee aan de slag kan. Na de training ben ik bijna helemaal van mijn klachten af. Als ik er wel last van heb weet ik nu welke oefening ik kan doen. Het was eerst even wennen om de oefeningen/tools te gebruiken, het is voor mij de moeite waard geweest.

– Annemarie

Modules

Elke module is een groepstraining waarvoor we met alle deelnemers (maximaal 10) via Zoom bij elkaar komen. Je ontvangt in deze sessies alle informatie en kennis die je nodig hebt om er daarna zelf mee aan de slag te gaan, uiteraard onder mijn begeleiding. Klik hieronder op de modules om te lezen wat je in de module leert.

  • Nadelen en korte- en langetermijn effecten van ongezond ademen
  • Chronische hyperventilatie
  • Luchtwegaandoeningen
  • Gezondheidsvoordelen van gezond ademen
  • Soorten ademgewoontes
  • Jouw ademgewoontes leren herkennen
  • Meten hoe (on)gezond je ademt
  • De wisselwerking tussen stess en ongezond ademen
  • De eerste kenmerken van gezond ademen
  • Ritmisch, zacht en vanuit je middenrif ademen
  • Je adem herpakken in stresssituaties of bij paniek
  • Je ademspieren sterker maken
  • Je ademspieren leren ontspannen
  • Ademoefeningen voor het hertrainen van je adem
  • De zuurstofparadox
  • De voordelen van de neusademing
  • De positieve effecten van ademtekort
  • Ademoefeningen voor het hertrainen van je adem
  • Pranayama voor het verbeteren van je ademgewoontes
  • Je adem verbeteren tijdens fysieke activiteit
  • De voordelen van gezond ademen tijdens beweging 
  • Het verbeteren van je sportprestaties met behulp van je adem (ook voor als je niet super sportief bent!)
  • Ademoefeningen voor het hertrainen van je adem
  • Tip & tricks voor tijdens het sporten
  • De invloed van voeding op je ademgewoontes
  • ‘Ademvriendelijke’ en ‘ademonvriendelijke’ voeding
  • Workshop ‘Voeding & Stress’ door orthomoleculair therapeut Tessa van Your Health Coach
  • Recepten voor een week ‘ademvriendelijk en stressvrij’ eten

Ik kan veel bewuster rustig blijven ademen in stressvolle situaties of wanneer ik heel geconcentreerd ben. Dan vergat ik altijd te ademen en kreeg ik pijn op mijn borst. En als ik het vergeet, dan kan ik mezelf makkelijk corrigeren.

– HoYen

Yogi Marly Ademtraining Adem in Balans

Groepstraining

De wetenschap achter het hertrainen van de ademprikkel is voor iedereen hetzelfde. Of je ademgewoontes nou ongezond zijn door stress of bijvoorbeeld astma. Alle kennis die ik deel is dus voor iedereen leerzaam en nodig om te kunnen oefenen. Daarnaast weet ik uit ervaring dat er gedurende het traject veel herkenbaars gebeurt bij iedereen die gelijk opgaat in de opbouw van het programma. En het is enorm fijn, leerzaam en inspirerend om met elkaar te delen en elkaar aan te moedigen!

Omdat we nou eenmaal niet exact hetzelfde zijn en onze situatie erg van elkaar van verschillen, zit er in de training ook 1-op-1 coaching. Dat leg ik hieronder uit.

1:1 Coaching

In de basis is het hertrainen van ademgewoontes dus voor iedereen hetzelfde. Jouw situatie, doel en ervaring kan echter wel anders zijn dan van de andere deelnemers en dat kan invloed hebben op jouw vragen, voortang en oefeningen.

Gedurende de training blijf ik met je in contact om je te begeleiden en te zorgen dat je op een veilige en verantwoorde manier blijft oefenen. In de twee coachingsessies kijken we uitgebreid naar jouw persoonlijke situatie en klachten, waar je tegenaan loopt met de oefeningen, evalueren we de voortgang en bepalen we of er eventueel aanpassingen nodig zijn. De benadering van training is dus altijd persoonlijk!

De 1:1-sessies doen we ook via Zoom.

Na jarenlange klachten terechtgekomen bij Marleen en besloten om de Adem in Balans training te gaan doen. Heb daar zeker geen spijt van gehad. Marleen is prettig in de omgang, heeft veel kennis en is goed bereikbaar. Ik heb veel dingen geleerd (ook over mezelf en mijn lichaam). Ik heb nog een weg te gaan, maar ben blij dat ik de training gedaan heb!

– Vera

Tijdsbesteding

Het hertrainen van je ademsysteem werkt alleen als je er elke dag aandacht aan besteed. Verdeeld over de dag doe je dat op verschillende manieren. Je hebt dagelijks gemiddeld 3 oefenmomenten van ongeveer een kwartier en je gaat je adem trainen in combinatie met andere activiteiten gedurende de dag.

Meetbare resultaten

Je start deze training niet zomaar, want je wil na 10 weken natuurlijk wel meetbare resultaten zien. Daarom beginnen we altijd met een 0-meting en houd je gedurende de training alles zorgvuldig bij. Dit geeft structuur en houvast, en zorgt ervoor dat je constant ziet waar je eventueel moet bijsturen.

Yogi Marly ademcoaching

Wat ontvang je allemaal?

De volgende Training Adem in Balans start op
20 september

Reviews

Ben je benieuwd hoe voormalig deelnemers de training hebben ervaren? Lees hun reviews!